منبع تغذیه

منبع تغذیه یک جزء سخت افزاری است که انرژی لازم را برای یک دستگاه الکتریکی تأمین می کند. این نیرو را از یک پریز برق دریافت می کند و جریان را از AC (جریان متناوب) به DC (جریان مستقیم) تبدیل می کند، این همان چیزی است که کامپیوتر نیاز دارد. همچنین ولتاژ را به مقدار کافی تنظیم می کند، که به کامپیوتر امکان می دهد بدون گرم شدن بیش از حد صاف عمل کند. منبع تغذیه بخشی جدایی ناپذیر از هر رایانه است و باید بطور صحیح کار کند تا سایر قسمتها نیز کار کنند.
شما می توانید منبع تغذیه را در یک واحد سیستم با پیدا کردن ورودی که سیم برق به آن وصل شده است، بیابید. بدون باز کردن رایانه، این به طور معمول تنها بخشی از منبع تغذیه ای است که مشاهده خواهید کرد. اگر قرار بود منبع تغذیه را از بین ببرید، به نظر می رسد مانند جعبه فلزی با یک فن در داخل و برخی از کابل های متصل به آن است. البته، شما هرگز مجبور نیستید منبع تغذیه را بردارید، بنابراین بهتر است در مورد آن را رها کنید.
در حالی که بیشتر رایانه ها دارای منبع تغذیه داخلی هستند، بسیاری از دستگاه های الکترونیکی از دستگاه های خارجی استفاده می کنند. به عنوان مثال، برخی مانیتورها و هارد دیسک های خارجی دارای منبع تغذیه ای هستند که در خارج از واحد اصلی قرار دارند. این منبع تغذیه مستقیماً به کابل وصل شده به دیوار متصل می شود.

آنها اغلب شامل کابل دیگری هستند که دستگاه را به منبع تغذیه متصل می کند. برخی از منبع تغذیه ها ، که معمولاً به آنها “آداپتورهای AC” گفته می شود، مستقیماً به پلاگین متصل می شوند (که می تواند آنها را در جایی که فضا محدود است، دشوار سازد). هر دو این طرح با جابجایی منبع تغذیه در خارج از دستگاه، امکان کوچکتر یا براق تر بودن دستگاه اصلی را فراهم می آورد.
از آنجا که منبع تغذیه اولین جایی است که یک دستگاه الکترونیکی الکتریسیته را دریافت می کند، در برابر افزایش برق و سنبله ها نیز آسیب پذیرترین است. بنابراین، منبع تغذیه به گونه ای طراحی شده است که نوسانات جریان الکتریکی را برطرف کند و هنوز هم یک توان خروجی تنظیم شده یا مداوم را تأمین می کند.

برخی شامل فیوزهایی هستند که در صورت افزایش بیش از حد، منفجر می شوند و از بقیه تجهیزات محافظت می کنند. از این گذشته، جایگزین کردن منبع تغذیه بسیار ارزان تر از یک کامپیوتر کامل است. با این وجود، عاقلانه است که همه لوازم الکترونیکی را به یک محافظ افزایش یافته یا یو پی اس وصل کنید تا از آسیب دیدگی ناشی از فشار الکتریکی جلوگیری شود.

منبع تغذیه چیست؟

منبع تغذیه را می توان به عنوان یک وسیله الکتریکی تعریف کرد که برای تأمین برق به بارهای الکتریکی استفاده می شود. عملکرد اصلی این دستگاه تغییر جریان الکتریکی از منبع به ولتاژ، فرکانس و جریان دقیق جهت تأمین بار است. گاهی اوقات، می توان از این منابع تغذیه به عنوان مبدل برق نام برد. برخی از انواع منابع قطعات جداگانه ای از بارها هستند، در حالی که برخی دیگر در وسایلی که کنترل می کنند ساخته می شوند.

منبع تغذیه  MW

MW طیف وسیعی از منبع تغذیه AC/DC، مبدل DC/DC، اینورتر DC/AC و ترانسفورماتور AC/AC را که از ۱ تا ۲۰ کیلو وات متغیر است ارائه می دهد. علاوه بر محصولات استاندارد تولیدکنندگان برجسته، ما همچنین سری های سفارشی با تغییرات ولتاژ خروجی یا گرمسیری را عرضه می کنیم. ما حتی راه حل های خاص مشتری را ارائه می دهیم. به این ترتیب، ما تقریباً برای هر برنامه ای راه حل های آماده ارائه می دهیم.

منابع تغذیه AC/DC برای طیف گسترده ای از برنامه ها مورد نیاز است. برای ماشین های حرفه ای، سازندگان پانل و کابینت، MW دارای طیف گسترده ای از منابع تغذیه AC/DC در دسترس است، از ۱W  تا ۲۰ کیلو وات، که با هر فرمت یا روش نصب مناسب است. منبع تغذیه میانگین خوب AC/DC در بازارها و برنامه های مختلفی مانند روشنایی، بازار نصب شده، صنایع سنگین یا پیشرفته، پزشکی، راه آهن، حمل و نقل عمومی، فضا و ارتش استفاده می شود.

MW منبع تغذیه AC/DC را در اشکال مختلف ارائه می دهد، بنابراین تقریباً هرگونه مشکل برنامه قابل حل است. کابینت ساز می تواند از مجموعه ای کامل از منبع تغذیه قاب بسته و DIN راه آهن انتخاب کند، در حالی که طراح PCB می تواند از بین انواع مختلفی از ماژول های مبتنی بر PCB انتخاب کند. علاوه بر این، MW طیف وسیعی از درایورهای LED، آداپتورها، شارژرهای باتری، ماژول های رک ۱۹ اینچی و موارد دیگر را ارائه می دهد!

نمودار بلوک منبع تغذیه

مدار منبع تغذیه در دستگاه های مختلف الکتریکی و الکترونیکی استفاده می شود. مدارهای منبع تغذیه بر اساس قدرتی که برای تأمین مدارها یا دستگاه ها استفاده می کنند به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال، مدارهای مبتنی بر میکروکنترلرها عموماً مدارهای منبع تغذیه تنظیم شده با ولتاژ ۵V DC (RPS) هستند که می توانند با استفاده از روش های مختلف برای تغییر قدرت از ۲۳۰V AC به ۵V DC طراحی شوند.

نمودار بلوک منبع تغذیه و تبدیل گام به گام ۲۳۰V AC به ۱۲V DC در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

  • یک ترانسفورماتور گام به گام AC 230V AC را به ۱۲ ولت تبدیل می کند.
  • یک سو کننده پل برای تغییر AC به DC استفاده می شود.
  • یک خازن برای فیلتر کردن امواج AC استفاده می شود و به تنظیم کننده ولتاژ می دهد.
  • سرانجام تنظیم کننده ولتاژ، ولتاژ را تا ۵ ولت تنظیم می کند و در نهایت، از دیود مسدود کننده برای گرفتن شکل موج تپنده استفاده می شود.

در اینجا انواع مختلف منابع تغذیه موجود در بازار را مورد بحث قرار خواهیم داد.

  • منبع تغذیه متغیر AC
  • منبع تغذیه خطی بدون قاعده
  • منبع تغذیه قابل برنامه ریزی
  • منبع تغذیه کامپیوتر
  • منبع تغذیه خطی تنظیم شده
  • منبع تغذیه حالت سوئیچینگ
  • منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)
  • منبع تغذیه نامتناوب

منبع تغذیه متغیر AC

ولتاژهای مختلف AC با استفاده از ترانسفورماتور ایجاد می شود. ترانسفورماتور ممکن است دارای سیم پیچ یا شیپور خاموشی متعدد باشد، در این حالت دستگاه از کلیدها برای انتخاب سطوح مختلف ولتاژ استفاده می کند. متناوبا، یک ترانسفورماتور متغیر (ترانسفورماتور قابل تنظیم) می تواند برای تغییر مداوم ولتاژها استفاده شود. برخی از منابع متغیر AC دارای متر برای نظارت بر ولتاژ، جریان و یا قدرت هستند.

منبع تغذیه خطی بدون قاعده

منبع تغذیه غیرقابل تنظیم شامل ترانسفورماتور گام به گام، یکسو کننده، خازن فیلتر و یک مقاومت در برابر خونریزی است. این نوع منبع تغذیه، به دلیل سادگی، کم هزینه ترین و قابل اطمینان ترین برای نیازهای کم مصرف است. عیب اصلی این است که ولتاژ خروجی ثابت نیست. با ولتاژ ورودی و جریان بار متفاوت است و موج برای کاربردهای الکترونیکی مناسب نیست. با تغییر خازن فیلتر به فیلتر LC (سلف-خازن) می توان امواج را کاهش داد، اما هزینه آن بیشتر می شود.

منبع تغذیه قابل برنامه ریزی

این نوع منبع تغذیه امکان کنترل از راه دور را از طریق ورودی آنالوگ و رابط های دیجیتالی مانند GPIB یا RS232 می دهد. ویژگی های کنترل شده این منبع شامل جریان، ولتاژ و فرکانس است. این نوع منابع در طیف گسترده ای از کاربردها مانند ساخت نیمه هادی ها، ژنراتورهای اشعه ایکس، نظارت بر رشد بلورها، آزمایش دستگاه های خودکار استفاده می شود.

به طور کلی، این نوع منابع تغذیه از یک میکرو رایانه ضروری برای کنترل و همچنین نظارت بر عملکرد منبع تغذیه استفاده می کنند. منبع تغذیه ارائه شده با رابط رایانه از پروتکل های ارتباطی استاندارد (یا) اختصاصی و زبان کنترل دستگاه مانند SCPI (دستورات استاندارد-برای ابزارهای قابل برنامه ریزی) استفاده می کند.

منبع تغذیه کامپیوتر

واحد منبع تغذیه در کامپیوتر قسمتی از سخت افزاری است که برای تغییر توان تامین شده از پریز به توان قابل استفاده برای قسمت های مختلف رایانه استفاده می شود. جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می کند.

همچنین از طریق کنترل ولتاژ، گرمای بیش از حد را کنترل می کند، که ممکن است به صورت دستی یا خودکار بر اساس منبع تغذیه تغییر کند. PSU یا واحد منبع تغذیه همچنین به عنوان مبدل برق یا پاور نامیده می شود.

در رایانه، اجزای داخلی مانند قاب، مادربردها و منبع تغذیه همه در پیکربندی های مختلف موجود هستند، اندازه هایی که به عنوان فاکتور فرم شناخته می شوند. همه این سه مولفه باید با هم هماهنگ باشند تا با هم کار کنند.

منبع تغذیه خطی تنظیم شده

منبع تغذیه خطی تنظیم شده همان منبع تغذیه خطی نامنظم است با این تفاوت که به جای مقاومت جریان خون از تنظیم کننده ۳ ترمینال استفاده می شود. هدف اصلی این منبع تأمین سطح مورد نیاز قدرت DC برای بار است. منبع تغذیه DC از منبع AC به عنوان ورودی استفاده می کند. کاربردهای مختلف به سطوح متفاوتی از ولتاژهای ویژگی نیاز دارند، اما امروزه منبع تغذیه DC ولتاژ خروجی دقیقی را ارائه می دهد. و این ولتاژ توسط یک مدار الکترونیکی تنظیم می شود به طوری که یک ولتاژ خروجی ثابت را در طیف وسیعی از بارهای خروجی فراهم می کند.

منبع تغذیه حالت سوئیچینگ

ولتاژ AC با یک ترانزیستور سری و تنظیم کننده به یک ولتاژ DC غیرقابل تنظیم تصحیح می شود. این DC به یک ولتاژ فرکانس بالا ثابت وصل می شود که باعث می شود اندازه ترانسفورماتور به طور چشمگیری کاهش یابد و منبع تغذیه بسیار کوچکتری را امکان پذیر می کند. معایب این نوع منبع تغذیه این است که همه ترانسفورماتورها باید به صورت سفارشی ساخته شوند و پیچیدگی منبع تغذیه خود را به تولید کم یا برنامه های اقتصادی کم مصرف وام نمی دهد.

منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)

UPS یک منبع تغذیه پشتیبان است که در صورت قطع برق یا نوسانات، زمان کافی برای خاموش شدن منظم سیستم یا راه اندازی ژنراتور آماده به کار فراهم می کند. UPS معمولاً شامل یک بانک باتری های قابل شارژ و مدارهای حسگر و تهویه قدرت است.

منبع تغذیه نامتناوب

منبع تغذیه DC منبع تغذیه DC است که ولتاژ DC ثابت را برای بار خود فراهم می کند. بر اساس برنامه آن، منبع تغذیه DC ممکن است از منبع DC یا از منبع تغذیه AC مانند منبع تغذیه کنترل شود.

خرید منبع تغذیه صنعتی

این دسته از منابع تغذیه را گاه پاور صنعتی نیز می نامند. انواع منبع تغذیه صنعتی می توانند دارای ولتاژهای ورودی و خروجی متنوعی باشند. همچنین معمولا این دسته از منبع تغذیه ها را با بدنه فلزی پانچ شده عرضه می دارند. برخی از این آداپتورهای صنعتی دارای فن هستند. به ویژه زمانی که شدت جریان خروجی دستگاه مورد نظر بالا باشد نیاز به فن خنک کننده ی هوشمند وجود خواهد داشت. همگی این منابع تغذیه پیش از ارسال توسط بخش فنی تست خواهند شد. برای خرید این محصولات کافی است به وب سایت ما مراجعه و سفارش دهید.

قیمت منبع تغذیه صنعتی

منبع تغذیه یکی از محصولات مهم صنعتی است که کاربرد های فراوانی دارد. این دستگاه هم به طور گسترده در کامپیوتر ها و لپتاپ ها، موارد آزمایشگاهی و همینطور در اتوماسیون صنعتی استفاده می شود. قیمت آن با توجه به کاربردی که دارد، برند تولید کننده آن، توان، ولتاژ و موارد بسیار دیگری متغیر است. ما سعی کرده ایم با ارائه انواع مختلفی از منبع های تغذیه به خریداران، به آن ها حق و آزادی خرید داده تا بتوانند از میان شرکت های مطرح دنیا در زمینه اتوماسیون صنعتی یک شرکت را بر گزینند و با توجه به نیازشان بهترین محصول را خریداری کنند. سلام صنعت با سال ها تجربه در زمینه تهیه و فروش محصولات اتوماسیون صنعتی میتواند بهترین مشاور شما برای خرید باشد. برای آگاهی از قیمت منبع تغذیه امرون، منبع تغذیه اتونیکس و محصولات سایر شرکت ها با ما تماس بگیرید.