وبلاگ

سلول های خورشیدی

سلول های خورشیدی

در مورد مزارع خورشیدی چطور؟

اما فرض کنید ما می خواهیم به واقعا بزرگ مقدار از انرژی خورشیدی ( سلول خورشیدی ) . برای تولید برق به اندازه یک توربین بادی سنگین (با توان حداکثر توان دو یا سه مگاوات) ، به حدود ۵۰۰-۱۰۰۰ بام خورشیدی احتیاج دارید. و برای رقابت با یک نیروگاه بزرگ ذغال سنگ یا هسته ای (دارای امتیاز در گیگاوات ، به معنی هزار مگاوات یا میلیاردها وات) ، شما به ۱۰۰۰ برابر تعداد مجدد احتیاج دارید – معادل حدود ۲۰۰۰ توربین بادی یا شاید یک میلیون سقف خورشیدی (این مقایسات فرض می کنند خورشیدی و باد ما حداکثر بازده را تولید می کند.)

حتی اگر سلول های خورشیدی منبع انرژی پاک و کارآمد باشند ، یک مورد که آنها در واقع نمی توانند ادعا کنند در حال حاضر استفاده کارآمد از زمین است. حتی آن مزارع عظیم خورشیدی که هم اکنون در سرتاسر آن به وجود می آیند ، مقادیر متوسطی از قدرت را تولید می کنند (معمولاً حدود ۲۰ مگاوات یا تقریباً ۱ درصد به اندازه یک ذغال سنگ بزرگ ، ۲ گیگاوات یا نیروگاه هسته ای). شرکت تجدیدپذیر بریتانیا Ecotricity تخمین زده است که حدود ۲۲،۰۰۰ پنل در یک سایت ۱۲ هکتاری (۳۰ هکتار) دراختیار داشته باشد تا بتواند ۴.۲ مگاوات نیرو تولید کند ، تقریباً به اندازه دو توربین بادی بزرگ و به اندازه کافی برای برق ۱۲۰۰ خانه.

سلول های خورشیدی
چرا هنوز انرژی خورشیدی روشن نشده است؟

جواب آن ترکیبی از عوامل اقتصادی ، سیاسی و فناوری است. از نظر اقتصادی ، در بیشتر کشورها ، برق تولید شده توسط پنل های خورشیدی هنوز گران تر از برق تولید شده با سوختن سوخت های فسیلی آلوده و آلوده است. جهان سرمایه گذاری عظیمی در زیرساخت های سوخت های فسیلی دارد و اگرچه شرکت های قدرتمند نفتی در خروجی های انرژی خورشیدی دست به گریبان هستند ، اما به نظر می رسد آنها بیشتر علاقه مند به طولانی کردن طول عمر ذخایر نفت و گاز موجود با فناوری هایی مانند فروپاشی هستند.(شکست هیدرولیک).

از نظر سیاسی ، شرکت های نفتی ، گاز و زغال سنگ بسیار قدرتمند و تأثیرگذار هستند و در برابر نوعی از مقررات زیست محیطی که از فن آوری های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و باد استفاده می کنند ، مقاومت می کنند. از نظر فن آوری ، همانطور که قبلاً دیدیم سلول های خورشیدی یک “کار در حال پیشرفت” هستند و بخش اعظم سرمایه گذاری خورشیدی جهان هنوز مبتنی بر فناوری نسل اول است.

 

چه کسی می داند ، شاید چند دهه دیگر طول بکشد تا پیشرفت های علمی اخیر باعث شود پرونده تجاری خورشیدی واقعاً قانع کننده باشد؟

یکی از مشکلات استدلال هایی از این دست این است که آنها فقط عوامل اساسی اقتصادی و فناوری را وزن می کنند و هزینه های پنهان زیست محیطی چیزهایی مانند نشت نفت ، آلودگی هوا ، تخریب زمین از معدن زغال سنگ یا تغییرات آب و هوایی و به ویژه هزینه های آینده را در نظر نمی گیرند. ، که پیش بینی آنها دشوار یا غیرممکن است. کاملاً امکان پذیر است که آگاهی روزافزون از این مشکلات ، باعث تسریع در از بین رفتن سوخت های فسیلی شود ، حتی اگر پیشرفت های تکنولوژیکی دیگری نیز وجود نداشته باشد.

به عبارت دیگر ، ممکن است زمان آن فرا رسد که دیگر نتوانیم هزینه انرژی جهانی تجدیدپذیر را به تعویق بیندازیم. در نهایت ، همه این عوامل به هم مرتبط هستند. با رهبری سیاسی قانع کننده ، جهان می تواند فردا خود را به یک انقلاب خورشیدی متعهد کند: سیاست می تواند پیشرفتهای فن آوری را تغییر دهد که اقتصاد انرژی خورشیدی را تغییر می دهد.

در مورد مزارع خورشیدی چطور؟

و اقتصاد به تنهایی می تواند کافی باشد. سرعت فن آوری ، نوآوری در تولید و اقتصاد مقیاس همچنان باعث کاهش قیمت سلول های خورشیدی و پانل ها می شود. تنها بین سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ ، به گفته تحلیلگر محیط زیست بی بی سی ، راجر هارابین ، قیمت ها حدود ۳۰ درصد کاهش یافت و تسلط روزافزون چین بر روی تولید خورشیدی از آن زمان تاکنون ادامه دارد. طبق اطلاعات اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده ، بین سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶ هزینه های فتوولتائیک در مقیاس بزرگ حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در سال کاهش یافته است .

در کل ، قیمت تعویض خورشیدی در دهه گذشته حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است و بیشتر این روند چینی را در بازار سیر می کند. در حال حاضر شش از ده تولیدکننده خورشیدی برتر جهان هستند. در سال ۲۰۱۶ ،حدود دو سوم ظرفیت جدید خورشیدی ایالات متحده از چین ، مالزی و کره جنوبی بود.

انتظار می رود نقطه اوج خورشیدی به جایی برسد که بتواند به چیزی به نام شبکه برابری دست یابد ، به این معنی که برق تولید شده توسط خورشیدی که خودتان ایجاد می کنید به همان اندازه انرژی خریداری شده از شبکه ارزان می شود. بسیاری از کشورهای اروپایی انتظار دارند که این نقطه عطف را تا سال ۲۰۲۰ به دست بیاورند. مطمئناً در سالهای اخیر میزان رشد بسیار چشمگیر رشد خورشیدی منتشر شده است ، اما یادآوری این نکته مهم است که هنوز هم بخشی از کل انرژی جهان را تشکیل می دهد.

به عنوان مثال ، در انگلستان ، صنعت خورشیدی در سال ۲۰۱۴ هنگامی که تقریباً کل ظرفیت نصب شده پنل های خورشیدی را از تقریباً ۲.۸ GW به ۵ GW دو برابر کرد ، “دستاورد عطف” را تحسین کرد. اما هنوز هم این تعداد تنها چند نیروگاه بزرگ و حداکثر توان خروجی را نشان می دهد، فقط ۸ درصد از کل تقاضای برق انگلیس تقریبا ۶۰ گیگاوات (کارخانه سازی در مواردی مانند ابر می تواند آن را به بخشی از ۸ درصد کاهش دهد).

در مورد مزارع خورشیدی چطور؟
طبق اطلاعات اداره اطلاعات انرژی سلول خورشیدی ایالات متحده، در ایالات متحده ، که در آن فن آوری فتوولتائیک اختراع شده است ، از سال ۲۰۱۸ ، خورشیدی تنها ۱.۶ درصد از کل تولید برق کشور را نشان می دهد. این رقم در حدود ۲۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ (زمانی که خورشیدی ۱.۳ درصد بود) ، ۸۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ (زمانی که این رقم ۰.۹ درصد بود) و حدود چهار برابر بیشتر در سال ۲۰۱۴ (در زمان خورشیدی فقط ۰.۴ درصد) بود.

با این حال ، هنوز هم حدود ۲۰ برابر کمتر از زغال سنگ و ۴۰ برابر کمتر از سوخت های فسیلی. به عبارت دیگر ، حتی با افزایش ۱۰ برابری خورشیدی ایالات متحده ، آن را به تولید بیش از نیمی از انرژی الکتریکی که امروزه ذغال سنگ می دهد (۱.۶ × ۱۰ ۱۶ ۱۶ درصد ، در مقایسه با ۲۷.۴ درصد برای زغال سنگ در سال ۲۰۱۸) می دهد. گفتنی است که دو مورد از بزرگترین بررسی سالانه انرژی در جهان ، بررسی آماری BP در مورد انرژی جهانی و آژانس بین المللی انرژی
آیا به زودی تغییر می کند؟ فقط ممکن است براساس مقاله سال ۲۰۱۶ توسط محققان دانشگاه آکسفورد ، هزینه خورشیدی اکنون به حدی سریع در حال کاهش است که به تدریج می توان ۲۰ درصد از نیازهای انرژی جهان را تا سال ۲۰۲۷ تأمین کرد ، که این می تواند گامی برای تغییر در جایی باشد که ما امروز هستیم و نرخ رشد بسیار سریعتر از هرکسی که قبلاً پیش بینی کرده بود. آیا ممکن است این سرعت رشد ادامه یابد؟ آیا واقعاً آیا خورشیدی می تواند قبل از اینکه خیلی دیر شود تغییری در تغییرات آب و هوا ایجاد کند؟ این فضا را تماشا کنید!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image