رله چیست؟

رله یک کلید برقی است. که برای بسیاری از برنامه های مختلف استفاده می شود. به یک مدار ولتاژ پایین اجازه می دهد تا مدار ولتاژ بالاتر را کار کند. قابل استفاده برای نظارت بر وضعیت تجهیزات الکتریکی (مانند موتور)

رله از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

  • کویل (یک قرقره سیمی است که محکم پیچیده شده است). هنگامی که جریان اعمال می شود، به عنوان یک الکترومغناطیس عمل می کند

  • کنتاکت (اهرمی که می تواند باز و بسته شود). توسط سیم پیچ عمل می کند.

  • پایانه ها (نقاطی که می توان سیم ها را به رله وصل کرد)

رله چگونه کار می کند؟

هنگامی که جریان به سیم پیچ اعمال می شود، کنتاکت (که معمولاً باز است) بسته می شود و اجازه می دهد جریان از سمت تماس رله عبور کند.
برخی از رله ها دارای چندین گزینه در سمت تماس رله هستند. آنها می توانند هم مجموعه ای از کنتاکت های معمولی باز (NO) یا بسته معمولی (NC) داشته باشند. هنگامی که هر دو گزینه در یک رله در دسترس هستند، این به عنوان رله پرتاب دوگانه ارجاع داده می شود.

سیستم کنترل رله صنعتی

مقدمه

رله های صنعتی چندین دهه است که در اتوماسیون استفاده می شوند. این بلوک های ساختمانی اساسی مدارهای الکتریکی به اولین سیستم های خودکار اجازه می دهد بدون نیاز به PLC ها و رایانه های مدرن کار کنند. اگرچه امروزه هیچ مدار منطقی مبتنی بر رله را پیدا نمی کنید، اما آنها هنوز نقش مهمی در سیستم های کنترل مدرن دارند.

یک رله مکانیکی یک مزیت عمده نسبت به تماس حالت جامد دارد: می‌تواند جریان‌ها و بارهای زیادی را هدایت کند که به یک نیمه‌رسانای بسیار بزرگ‌تر و گران‌تر نیاز دارد. آنها معایبی دارند. یکی از آنها این واقعیت است که آنها به دلیل حرکت های تکراری بسیار سریعتر شکسته می شوند. اگرچه رله برای بسیاری از موارد توصیه نمی شود، اما همچنان باید برای بارهایی که نیاز به آمپر بالا دارند استفاده شود: موتورها، بخاری ها، محرک ها و غیره.

رله های مکانیکی صنعتی

یک رله مکانیکی شامل دو جزء اصلی است: یک سیم پیچ و یک یا چند مجموعه کنتاکت . همانطور که سیم پیچ انرژی می گیرد، مجموعه ای از کنتاکت ها که معمولا باز هستند بسته می شوند و معمولا بسته ها باز می شوند. دانستن اصطلاحات و همچنین تفاوت بین این دو مهم است. علاوه بر این، تعیین سریع پیکربندی یک رله و مدار خاص بر اساس نمودار روی یک رله خاص بسیار مهم است.

در اینجا یک مثال است:

رله فوق دارای یک سیم پیچ ۲۴VDC بین کنتاکت های A و B است. توجه داشته باشید که یک رله DC دارای یک قطبیت به پایانه ها خواهد بود در حالی که یک رله AC این گونه نیست. در این حالت ترمینال مثبت ترمینال A و منفی ترمینال B است.

کنتاکت ها از ۱ تا ۹ برچسب گذاری شده اند. با دنبال کردن نمودار، می توانیم مخاطبین را به صورت زیر شناسایی کنیم:

به طور معمول باز است

  • ۴-۷
  • ۵-۸
  • ۶-۹

به طور معمول بسته است

  • ۱-۷
  • ۲-۸
  • ۳-۹

یک کنتاکت که معمولاً باز است، در حالی که سیم پیچ برق ندارد، جریان الکتریکی را هدایت نمی کند. به عبارت دیگر، می‌توانید مقاومت نامتناهی را در هر یک از پایانه‌های فهرست شده در فهرست «به‌طور معمول باز» در بالا اندازه‌گیری کنید، در حالی که سیم‌پیچ رله تغذیه نمی‌شود . هنگامی که یک جریان توسط سیم پیچ کشیده می شود و رله برق می گیرد، کنتاکت ها جریان را هدایت می کنند.

برعکس در مورد کنتاکت های معمولا بسته صادق است. آنها جریان را در حالت بدون انرژی هدایت می کنند و با اعمال برق، هدایت را متوقف می کنند.

سیم کشی رله صنعتی ۲۴ VDC یا ۱۱۰ VAC در سیستم های کنترل

یک خروجی از یک PLC یا یک دستگاه کمکی مانند Point IO یا Flex IO ممکن است برای تغذیه سیم پیچ یک رله استفاده شود. با برنامه‌ریزی سیم‌پیچ برای روشن و خاموش کردن، کنتاکت‌های رله از حالت قطع به برق و برگشت تبدیل می‌شوند. این عمل به جریان اجازه گردش می دهد. با ایجاد این حلقه، ممکن است مداری بسازیم که یک بار را بر اساس وضعیت رله تغذیه کند .

با استفاده از مثال بالا، ترمینال مثبت را روی یک خروجی مبتنی بر PLC قرار می دهیم. ترمینال منفی روی زمین منبع تغذیه ۲۴VDC فرود آمده است.

اکنون که می توانیم رله را کنترل کنیم، ممکن است از پایانه های دیگر برای ساخت مدارهای کمکی استفاده کنیم. کنتاکت رله یک کلید الکتریکی است که رفتار آن را می توان با یک کلید چراغ مقایسه کرد. با فشار دادن کلید، مدار یا روشن یا خاموش می شود. با ترکیب رله های متعدد به صورت سری یا موازی، می توان منطق پیچیده ای ایجاد کرد که لازم است

کاربردهای عملی رله ها

زمان و مکانی برای استفاده از هر فناوری وجود دارد. یک رله مکانیکی دارای معایب بسیاری است که در اکثر موارد آن را به گزینه ای غیر ایده آل تبدیل می کند. با این حال، این جزء ضروری بسیاری از مدارها است که می توانم به آنها فکر کنم.

از استفاده از رله در مدارهایی که می توانند از طریق خروجی حالت جامد هدایت شوند خودداری کنید . به عبارت دیگر، اگر می توانید، از یک خروجی استاندارد که مستقیماً به بار متصل است، به جای رله استفاده کنید. مشکل استفاده از رله مکانیکی این است که پس از تعداد معینی استفاده خراب می شود. یک جزء حالت جامد بسیار بیشتر دوام می آورد.

از رله در بارهایی که بیش از نیازهای جاری ورودی/خروجی استاندارد هستند استفاده کنید . این شامل بخاری‌ها، شیرها، موتورها و غیره می‌شود. در شرایط خاص، این قطعات شامل یک رله روی برد هستند و بنابراین نیازی به قطعه جداگانه ندارند. یک مثال از این یک شیر SMC است که دارای یک رله داخلی است و می تواند توسط یک خروجی استاندارد هدایت شود. در این مورد نیازی به رله نیست.

در نهایت، رله ها به ویژه در جداسازی مناطق منطقی مدارها مفید هستند . یک مثال از این سیگنال "آماده" یک ماشین خاص است. به عنوان یک سازنده ماشین، شما می توانید سیگنالی را به مشتری ارائه دهید که به آنها بگوید چه زمانی ماشین "آماده"، "در حال کار"، "گرسنگی" است و غیره است. با استفاده از یک رله، به کارخانه اجازه می دهید از طرح، ولتاژ، و غیره. لازم نیست از قبل با آنچه قرار است در فیلد نصب شود مشغول باشید.

نتیجه

رله ها علیرغم اینکه چند دهه پیش به عنوان یک بلوک پایه بودند، نقش مهمی در سیستم های کنترل مدرن ایفا می کنند. اگرچه رله‌ها مانند گذشته بیش از حد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، رله‌ها قادر به اجرای بارهای بزرگ و جداسازی مناطق منطقی مدارها هستند.

در بسیاری از نیروگاه ها از رله برای راه اندازی موتورها، بخاری ها، شیرها و غیره استفاده می شود. بنابراین درک عملکرد یک رله برای عیب یابی و نصب چنین مدارهایی مهم است.

مبدل چیست؟

مبدل وسیله ای الکترونیکی است که انرژی را از شکلی به شکل دیگر تبدیل می کند. فرآیند تبدیل انرژی از یک شکل به شکل دیگر به عنوان انتقال شناخته می شود.

مبدل

برخی از نمونه های رایج مبدل ها عبارتند از بلندگوها، میکروفون ها، دماسنج ها و ال ای دی ها.

چرا به مبدل نیاز داریم؟

تعیین اندازه دقیق نیروهای فیزیکی مانند دما و فشار دشوار است. اما اگر این نیروهای فیزیکی به یک سیگنال الکتریکی تبدیل شوند، می توان مقادیر آنها را به راحتی با استفاده از یک متر تعیین کرد. وظیفه اصلی مبدل ها تبدیل یک نیروی فیزیکی به سیگنال الکتریکی است تا بتوان آن را به راحتی کنترل کرد و برای اندازه گیری انتقال داد.

مزایای تبدیل یک کمیت فیزیکی به سیگنال الکتریکی

در اینجا، ما مزایای مختلف تبدیل یک کمیت فیزیکی به سیگنال الکتریکی را فهرست کرده ایم:

سیگنال های الکتریکی به راحتی منتقل می شوند و برای اندازه گیری پردازش می شوند.
سیگنال های الکتریکی خطای اصطکاک کمتری را پردازش می کنند.
قدرت کمی برای کنترل سیستم های الکتریکی مورد نیاز است.
تقویت و تضعیف سیگنال های الکتریکی آسان است.
ابزار اندازه گیری مورد استفاده برای اندازه گیری سیگنال الکتریکی بسیار فشرده و دقیق است.

قطعات مبدل

مبدل از دو بخش مهم زیر تشکیل شده است:

عنصر انتقال

مبدل ها دارای قطعات حیاتی دیگری مانند تجهیزات پردازش سیگنال، تقویت کننده ها و منابع تغذیه هستند.

عنصر حسگر

این بخشی از مبدل است که به احساس فیزیکی پاسخ می دهد. پاسخ عنصر حسگر به پدیده فیزیکی بستگی دارد.

عنصر ترانسدوشن

عنصر ترانسدیوسر خروجی عنصر حسگر را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. عنصر مبدل را مبدل ثانویه نیز می نامند.

انواع مبدل

دو نوع مبدل وجود دارد که به شرح زیر است:

  • مبدل ورودی
  • مبدل خروجی

مبدل ورودی چیست؟

یک مبدل ورودی یا یک حسگر انرژی فیزیکی را می گیرد و آن را به سیگنال الکتریکی قابل خواندن تبدیل می کند. به عنوان مثال، یک میکروفون، امواج صوتی فیزیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند که می تواند از طریق سیم منتقل شود.

مبدل خروجی چیست؟

یک مبدل خروجی، یا یک محرک، سیگنال های الکتریکی را می گیرد و آنها را به اشکال دیگر انرژی تبدیل می کند . یک لامپ الکتریسیته را به نور و یک موتور، الکتریسیته را به حرکت تبدیل می کند.

عواملی که در انتخاب مبدل باید در نظر گرفته شود

مبدل ها باید امپدانس ورودی بالا و امپدانس خروجی کم داشته باشند تا از اثر بارگذاری جلوگیری شود.
یک مبدل باید به سیگنال های مورد نظر بسیار حساس و نسبت به سیگنال های ناخواسته حساس باشد.
مبدل ها باید بتوانند در محیط های خورنده کار کنند.
مدار مبدل باید دارای حفاظت اضافه بار باشد تا در برابر بارهای اضافه مقاومت کند.

کارایی مبدل

راندمان مبدل به عنوان نسبت توان خروجی به شکل دلخواه به کل توان ورودی تعریف می شود. از نظر ریاضی، نسبت به صورت زیر نمایش داده می شود:

P نشان دهنده ورودی در نسبت بالا و Q نشان دهنده توان خروجی به شکل دلخواه است. راندمان مبدل همیشه بین ۰ تا ۱ است.

هیچ مبدلی ۱۰۰% کارآمد نیست. مقداری از قدرت همیشه در فرآیند تبدیل از بین می رود. این تلفات به صورت گرما آشکار می شود. در لامپ های رشته ای با وات معین، تنها چند وات به نور مرئی تبدیل می شود. بیشتر انرژی به صورت گرما تلف می شود. به همین دلیل یک لامپ رشته ای از نظر کارایی مبدل بدی است.

کاربردهای مبدل

یک مبدل بار روی موتورها را اندازه گیری می کند
آنها برای تشخیص حرکت عضلات استفاده می شوند. این فرآیند به عنوان شتاب نگاری شناخته می شود.
مبدل ها در دستگاه اولتراسوند استفاده می شوند.
مبدل های یک بلندگو سیگنال های الکتریکی را به صدای آکوستیک تبدیل می کنند.
یک مبدل در آنتن برای تبدیل امواج الکترومغناطیسی به سیگنال الکتریکی استفاده می شود.

تفاوت بین مبدل و سنسور

حسگر وسیله ای است که یک کمیت فیزیکی را اندازه گیری می کند. به عنوان مثال، در یک دماسنج جیوه ای، جیوه به سادگی با افزایش دما منبسط می شود تا مقداری را به کاربر نشان دهد. در اینجا هیچ استنتاج یا تغییر الکتریکی وجود ندارد. از سوی دیگر، یک مبدل مقادیر مشابه یک سنسور را اندازه گیری می کند، اما سیگنال در یک مبدل از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود. به همین دلیل است که مبدل ها را مبدل انرژی نیز می نامند.

  • مبدل ها
  • حسگرها

انرژی را از شکلی به شکل دیگر تبدیل می کند.

کمیت های فیزیکی را حس می کند و آن را به شکل قابل خواندن تبدیل می کند.

مبدل کابل کشی، مبدل خطی و میکروفون نمونه هایی از مبدل هستند.

ترمیستورها، سوئیچ های فشار و سنسورهای حرکت نمونه هایی از سنسورها هستند.

سوالات متداول 

مبدل چیست؟

مبدل وسیله ای الکترونیکی است که انرژی را از شکلی به شکل دیگر تبدیل می کند. فرآیند تبدیل انرژی از یک شکل به شکل دیگر به عنوان انتقال شناخته می شود.

نیاز به مبدل چیست؟

تعیین اندازه دقیق نیروهای فیزیکی مانند دما و فشار دشوار است. اما اگر این نیروهای فیزیکی به سیگنال الکتریکی تبدیل شوند، می توان مقادیر آنها را به راحتی با استفاده از متر تعیین کرد. وظیفه اصلی مبدل ها تبدیل یک نیروی فیزیکی به سیگنال الکتریکی است تا بتوان آن را به راحتی کنترل کرد و برای اندازه گیری انتقال داد.

بخش های مهم ترانسدیوسر چیست؟

مبدل از دو بخش مهم زیر تشکیل شده است:

  • عنصر حسگر
  • عنصر انتقال
مبدل ورودی چیست؟

یک مبدل ورودی یا یک حسگر انرژی فیزیکی را می گیرد و آن را به سیگنال الکتریکی قابل خواندن تبدیل می کند. به عنوان مثال، یک میکروفون، امواج صوتی فیزیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند که می تواند از طریق سیم منتقل شود.

خرید رله و ترنسدیوسر

برای خرید ترنسدیوسر و رله ابتدا مقاله را به صورت کامل مطالعه نمایید. سپس اقدام به خرید نمایید برای خرید و اطلاع از قیمت رله و ترنسدیوسر میتوانید با مشاورین ما تماس بگیرید. سلام صنعت بزرگترین و بهترین فروشگاه برای رله و ترنسدیوسر می باشد که دارای فروشگاه برای خرید رله و ترنسیدیوسر به صورت حضوری می باشد.