وبلاگ

انکودر

انکودر چیست؟

اگر «انکودر» را جستجو کنید، مجموعه وسیع و گیج کننده ای از پاسخ ها را دریافت خواهید کرد. برای اهداف ما، انکودرها در ماشین آلات برای بازخورد حرکت و کنترل حرکت استفاده می شوند. انکودرها در ماشین آلات در همه صنایع یافت می شوند. انکودرهایی را خواهید یافت که در برنامه‌های کوتاه به طول، پلاترها، روباتیک، بسته‌بندی، انتقال، اتوماسیون، مرتب‌سازی، پر کردن، تصویربرداری و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شوند. شاید هرگز به آنها توجه نکرده باشید، اما آنها آنجا هستند. در اینجا ما به شما یک مقدمه بسیار ابتدایی در مورد اینکه انکودر چیست و چه کاری انجام می دهد، ارائه می دهیم.

به زبان ساده، انکودر یک دستگاه سنجش است که بازخورد ارائه می دهد. انکودرها حرکت را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند که می تواند توسط برخی از انواع دستگاه های کنترل در یک سیستم کنترل حرکت، مانند شمارنده یا PLC خوانده شود. انکودر یک سیگنال بازخورد ارسال می کند که می تواند برای تعیین موقعیت، شمارش، سرعت یا جهت استفاده شود. یک دستگاه کنترل می تواند از این اطلاعات برای ارسال فرمان برای یک عملکرد خاص استفاده کند.

برای مثال:

  1. در یک برنامه کوتاه به طول یک انکودر با یک چرخ اندازه گیری به دستگاه کنترل می گوید که چه مقدار ماده تغذیه شده است، بنابراین دستگاه کنترل می داند چه زمانی باید برش دهد.
  2. در یک رصدخانه، انکودرها با ارائه بازخورد موقعیت یابی به عملگرها می گویند که یک آینه متحرک در چه موقعیتی قرار دارد.
  3. در جک‌های بالابر واگن راه‌آهن، بازخورد حرکتی دقیق توسط انکودرها ارائه می‌شود، بنابراین جک‌ها به صورت هماهنگ بلند می‌شوند.
  4. در یک سیستم کاربرد برچسب سروو دقیق، سیگنال انکودر توسط PLC برای کنترل زمان و سرعت چرخش بطری استفاده می شود.
  5. در یک برنامه چاپی، بازخورد از انکودر یک هد چاپ را برای ایجاد علامت در یک مکان خاص فعال می کند.
  6. با یک جرثقیل بزرگ، انکودرهای نصب شده بر روی محور موتور، بازخورد موقعیت یابی را ارائه می دهند تا جرثقیل بداند چه زمانی باید بار خود را بردارد یا رها کند.
  7. در برنامه‌ای که در آن بطری‌ها یا شیشه‌ها پر می‌شوند، بازخورد موقعیت ظروف را به ماشین‌های پرکننده می‌گوید.
  8. در آسانسور، انکودرها به کنترل کننده می گویند که کابین به طبقه صحیح و در موقعیت صحیح رسیده است. یعنی بازخورد حرکت انکودر به کنترل کننده آسانسور تضمین می کند که درهای آسانسور هم سطح با کف باز می شوند. بدون انکودر، ممکن است متوجه شوید که در حال بالا رفتن از آسانسور یا خارج شدن از آن هستید، نه اینکه به سادگی از یک طبقه هموار خارج شوید.

انکودر چگونه کار می کند؟

انکودرها از انواع مختلفی از فناوری‌ها برای ایجاد سیگنال استفاده می‌کنند، از جمله: مکانیکی، مغناطیسی، مقاومتی و نوری که رایج‌ترین آنها نوری است. در سنجش نوری، انکودر بازخوردی را بر اساس قطع شدن نور ارائه می دهد.

شکل زیر ساختار اساسی یک انکودر چرخشی افزایشی را با استفاده از فناوری نوری نشان می‌دهد. یک پرتو نور ساطع شده از یک LED از دیسک کد عبور می کند که با خطوط مات (مثل پره های چرخ دوچرخه) طرح ریزی شده است. همانطور که شفت انکودر می چرخد، پرتو نور از LED قبل از اینکه توسط مجموعه ردیاب عکس گرفته شود توسط خطوط مات روی دیسک کد قطع می شود. این یک سیگنال پالس تولید می کند: نور = روشن. بدون چراغ = خاموش سیگنال به شمارنده یا کنترلر ارسال می شود که سپس سیگنال را برای تولید عملکرد مورد نظر ارسال می کند.

انکودر

تفاوت بین انکودر مطلق و افزایشی چیست؟

انکودرها ممکن است سیگنال های افزایشی یا مطلق تولید کنند. سیگنال های افزایشی موقعیت خاصی را نشان نمی دهند، فقط موقعیت تغییر کرده است.از سوی دیگر، انکودرهای مطلق، از یک کلمه متفاوت برای هر موقعیت استفاده می کنند، به این معنی که یک انکودر مطلق، هم نشانه تغییر موقعیت و هم نشانی از موقعیت مطلق انکودر را ارائه می دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image