اخبار, دسته‌بندی نشده

نصب تابلو برق تک فاز

نصب تابلو برق تک فاز

نصب تابلو برق تک فاز

اکثر تاسیسات داخلی تک فاز هستند. آن ها دارای یک فاز تک جریان متناوب و قدرت انقباض حداکثر ۱۰ کیلو وات هستند. تک فاز، خانه را با دو سیم فعال و خنثی متصل می کند. سیم خنثی در تابلو برق به زمین متصل است.

تفاوت کابل برق تک فاز و سه فاز

هر دو سیستم قدرت تک فاز و کابل های سه فاز واحدهایی هستند که از برق (AC) با جریان متناوب استفاده می کنند. تفاوت اصلی بین کابل های تک فاز و کابل های سه فاز، ثبات تحویل است. در ادامه مقاله با سایت سلام صنعت همراه باشید تا بیشتر درباره نصب تابلو برق تک فاز بدانید. شما با ما خریدی امن و مطمن را تجربه مینماید.

کابل برای نصب تک فاز

برای تامین صحیح نصب تک فاز می توان از کابل های زیر استفاده کرد :
دو هادی : آبی (خنثی) و قهوه ای (یک فاز).
سه هادی: آبی (خنثی) ، قهوه ای (یک فاز) و سبز زرد (ارت). یک نمونه سه قطبی می تواند کابل زره پوش TOXFREE ZH RC4Z1-K (AS) باشد

اندازه هادی ارتینگ باید چقدر باشد؟

اندازه هادی ارتینگ باید با مقررات استاندارد محلی شما مطابقت داشته باشد. اندازه نهایی انتخاب شده باید بر اساس سطح مقطع هادی خط باشد.

تابلوهای توزیع چیست؟

تابلو توزیع یک سیستم ایمن است که برای خانه یا ساختمان طراحی شده است و شامل وسایل حفاظتی، کلیدهای ایزوله کننده، قطع کننده مدار و فیوزها برای اتصال ایمن کابل ها و سیم ها به زیر مدارها و زیر مدارهای نهایی از جمله هادی های خنثی و فاز آن ها می باشد. تابلو توزیع همچنین به عنوان ” تابلو توزیع فیوز ” ، “صفحه پنل” یا “واحد مصرف کننده ” شناخته می شود. در زیر انواع تابلوهای توزیع آورده شده است.

انواع تابلوهای توزیع
تابلو توزیع اصلی (MDB)
تابلو توزیع فرعی (SDB)
تابلو توزیع نهایی (FDB)

MDB = تابلو توزیع اصلی
یک واحد تابلو توزیع در ساختمان ها نصب شده است که ابتدا منبع تغذیه تک فاز ورودی (ولتاژ پایین AC (LV) ( 230V AC یا ۱۲۰V AC ) از ترانسفورماتور ثانویه از طریق قطب برق و متر انرژی یا پریزهای ارائه دهنده خدمات برق شرکت توزیع را دریافت می کند، به عنوان صفحه اصلی توزیع شناخته می شود .
صفحه اصلی توزیع (MDB) همچنین به عنوان برد فیوز یا واحد مصرف کننده شناخته می شود که در آن دستگاه های اصلی محافظ و جداسازی برای تأمین برق در محدوده ایمن به وسایل برقی متصل نصب شده است. ( نصب تابلو برق تک فاز )

SDB = تابلو توزیع فرعی
صفحه توزیع که برای توزیع سیم کشی و مدارهای الکتریکی در یک منطقه انتخاب شده در یک ساختمان یا خانه، یعنی کف در یک ساختمان چند طبقه استفاده می شود. برد توزیع از طریق تابلو توزیع اصلی از طریق سیم ها و کابل های مختلف با توجه به نیاز بار، متصل و تامین می شود.

FDB = تابلوی توزیع نهایی
تابلو توزیع که برق مورد نیاز مدارهای نهایی و فرعی را تأمین می کند، به عنوان برد نهایی توزیع شناخته می شود . FDB (Fribution Distribution Board) مستقیماً از طریق SDB (Sub Distribution Board) متصل می شود و کلیدهای نهایی برای کنترل دستگاه ها و وسایل الکتریکی متصل مانند نور، کولر، فن و غیره استفاده می شود.

لوازم جانبی سیم کشی برای تابلو توزیع تک فاز

تابلو توزیع اصلی یا تابلوهای فیوز (واحد مصرف کننده) معمولاً شامل سه واحد اصلی زیر است تا از طریق کابل ها و سیم های برق کشی، توزیع برق را به دستگاه ها و دستگاه های متصل مختلف متصل کنند.
DP = دو قطب MCB (جداساز اصلی یا کلید اصلی).
RCD (همچنین DP) دستگاه های باقیمانده فعلی برای ایمنی.
SP = MCB تک قطبی (قطع کننده و فیوز).
MCB & CB = مدار شکن مینیاتوری و قطع کننده مدار.
لوازم جانبی سیم کشی برق و وسایل محافظتی برای کنترل و توزیع منبع برق (به طور ایمن به وسایل الکتریکی متصل) در اطراف خانه شما استفاده می شود. ( نصب تابلو برق تک فاز )

چگونه می توان RCD (دستگاه جریان باقیمانده) را سیم کشی کرد؟

در این نمودار سیم کشی منبع تغذیه خانه، منبع اصلی (تک فاز زنده ( سیم قرمز ) و خنثی (سیم سیاه) از ثانویه ترانسفورماتور ( سیستم سیم ۳ فاز ۴ (ستاره) ) به مترسنج انرژی تک فاز. این دو خط (خطی و خنثی) از کنتور انرژی به سوئیچ جدا کننده MCB دو قطبی متصل می شوند. آن ها Live Wire را به RCD و سپس به گذرگاه مشترک متصل می کنند. بخش MCB های تک قطبی. خطوط خروجی از MCBS(SP) به مدارهای نهایی و دستگاه های الکتریکی مانند فن، چراغ ها، کلیدها و غیره متصل می شوند .

خنثی ها از طریق انرژی سنج، MCB (DP) ، RCD و سپس به پیوند خنثی متصل می شوند. تمام مدارهای فرعی را می توان به پیوند خنثی متصل کرد. به خاطر داشته باشید که تمام وسایل و لوازم برقی باید برای ایمنی به اتصال زمین متصل شوند که مستقیماً به الکترود زمین و صفحه زمین برای اتصال مناسب زمین، متصل باشد .
در سیم کشی برق تک فاز برای تأمین منزل، ما از ۶۳A MCB (DP) ، ۶۳A RCD (DP) و درجه بندی متفاوت در صورت MCB (SP) مانند ۲۰A ، ۱۶A ، ۱۰A و غیره با توجه به نیاز شما استفاده کردیم. ( نصب تابلو برق تک فاز )

الزامات سیم کشی یک برد توزیع تک فاز

DP = دو قطب MCB (جداساز اصلی یا کلید اصلی).
SP = MCB تک قطبی (قطع کننده و فیوز).
MCB & CB = مدار شکن مینیاتوری و قطع کننده مدار.

DP = MCB دو قطبی (سوئیچ اصلی)
این به شما امکان می دهد منبع برق خانه خود را خاموش و روشن کنید زیرا کلید اصلی، کنترل و مدیریت جریان برق در سیستم سیم کشی است. با استفاده از کلید اصلی، ممکن است بتوانید در مواقع اضطراری یعنی برق گرفتگی، آتش سوزی، اتصال کوتاه یا هنگام کار روی برد اصلی برای عیب یابی یا تعمیر سیستم، فوراً برق خانه را خاموش کنید. سوئیچ چندگانه اصلی و برد فیوز را می توان در مورد بسیاری از واحدهای تامین کننده، برای طبقات مختلف و غیره استفاده کرد
(CB) قطع کننده مدار (SP)
قطع کننده مدار دستگاهی است که مدار را از منبع تغذیه در حالت غیر عادی خاموش می کند و مدار را در شرایط عادی مانند فیوز ایجاد می کند. این ها دستگاه های محافظتی خودکار در صفحه کلید یا جعبه فیوز هستند که در صورت تشخیص خطا مدار را خاموش می کنند. اندازه فیوز و مدار قطع کننده مشابه هستند، اما استفاده از قطع کننده به جای فیوز به دلیل عملکرد خودکار منطقی است. علاوه بر این، در صورت خراب شدن ممکن است بتوانید آن را مجدداً تنظیم کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image