دسته‌بندی نشده

منبع تغذیه AC سه فاز

منبع تغذیه AC سه فاز

منبع تغذیه AC سه فاز

توان AC سه فاز توسط یک دینام سه فاز (که به آن ژنراتور AC نیز گفته می شود) در نیروگاه ها تولید می شود.

در دینام، سه سیم پیچ استاتور (یا سه سیم پیچ مستقل) معمولاً با تعدادی درجه چرخش از هم جدا می شوند و بنابراین جریان تولید شده توسط آن سیم پیچ ها نیز با درجاتی از چرخش، که معمولاً ۱۲۰ درجه است، از هم جدا می شوند.این توان سه فاز از دینام ها بیشتر از طریق خطوط انتقال به انتهای توزیع منتقل می شود. در ادامه با سایت سلام صنعت همراه باشید تا با موارد مهمی در رابطه با منبع تغذیه AC سه فاز آشنا شوید.

تامین سه فاز ترانسفورماتور خط توزیع به محل سرویس خانه یا ساختمان داده می شود. اکثر خدمات صنعتی و تجاری شامل سه سیستم فاز است که معمولاً در فاز به فاز ۴۱۵ ولت و فاز ۲۳۰ ولت در حالت خنثی کار می کنند.

سیستم سه فاز از سه هادی برخلاف هادی تک در سیستم تک فاز به استثنای هادی خنثی تشکیل شده است. علاوه بر سه فاز، یک هادی خنثی اضافی برای سیستم سه فاز چهار سیم مورد نیاز است.

سیستم های سه فاز می توانند سه فاز سه سیمه یا سه فاز چهار سیم باشند. اتصال خط سه فاز ۳ از رسانای سه فاز تشکیل شده است و تنها در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که نیازی به اتصال فاز به بارهای خنثی وجود ندارد.

بسته به ثانویه ترانسفورماتور توزیع، این اتصالات می توانند ستاره ای یا دلتا باشند.

سیستم سیم سه فاز ۴ بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که شامل سه رسانای فاز و یک هادی خنثی است.

در این سیم کشی سه فاز، روشنایی، بارهای لوازم کوچک و ظروف اغلب بین فاز و خنثی متصل می شوند در حالی که تجهیزات بزرگتر مانند کولر گازی و بخاری های برقی بین دو فاز (یعنی فاز به فاز) متصل می شوند.

عمدتا اتصال سه فاز ۴ ستاره سیم برای اتصال بارهای تک فاز و سه فاز به طور کارآمد و متعادل ترجیح داده می شود. این اتصال امکان اتصال فاز به خنثی برای بارهای کوچک را می دهد. اتصال دلتا سه فاز ۴ سیم تنها در مواردی استفاده می شود که بار فاز به خنثی در مقایسه با بار سه فاز بسیار کم است.

مدارهای سه فاز می توانند ریشه مربعی ۳ (۱.۷۳۲) برابر بیشتر از توان تک فاز با جریان یکسان ارائه دهند. بنابراین سیستم سه فاز با کاهش اندازه کابل و اندازه وسایل برقی مرتبط، هزینه نصب برق را کاهش می دهد.

ما به راحتی می توانیم مدارهای سه فاز را با نگاه کردن به خط برق هنگام سفر در جاده ها مشاهده کنیم. حتی برای یک سیستم انتقال قدرت بزرگ، آن ها خطوط انتقال سه فاز هستند مگر اینکه DC باشند.

هتل های بزرگ، رستوران ها، اکثر کارخانه ها، ساختمان های اداری و فروشگاه های مواد غذایی با سیستم های خنک کننده سنگین دارای خدمات سه فاز هستند.

قدرت سه فاز و تک فاز چیست؟

در نیروگاه های تولید برق، برق سه فاز توسط ژنراتور یا دینام الکتریکی تولید می شود. در دینام، ولتاژ و جریان تولید شده توسط سه سیم پیچ مستقل در استاتور ۱۲۰ درجه از یکدیگر جدا می شوند. سپس نیروی تولید شده از دینام ها از طریق خطوط انتقال و توزیع به توزیع فرعی منتقل و توزیع می شود. هر دو منبع تک فاز و سه فاز توسط سه ترانسفورماتور تک فاز یا یک واحد ترانسفورماتور سه فاز (پیکربندی شده در ستاره “Y” یا Delta Connection ) بر روی قطب آب و برق نزدیک منطقه مسکونی یا تجاری توزیع می شود.

سطوح ولتاژ از طریق ترانسفورماتورهای گام به گام، برای انتقال نیرو افزایش می یابد. در سیستم توزیع، آن ها مجدداً سطح ولتاژ را از طریق ترانسفورماتور پایین به منظور استفاده بیشتر کاهش می دهند. RCD ، MCB ، MCCB ، CB ، RCD ، RCBO ، Fuses ، Switches و غیره به عنوان وسایل کنترل کننده و محافظ در مدارهای MDB ، DB ، Sun & Final Sub استفاده می شود.

چرا به منبع تغذیه سه فاز نیاز داریم؟

برای کارکردن تجهیزات و وسایل پرقدرت مانند موتورهای الکتریکی، کمپرسورهای هوا با قدرت بالا و شرایط هوا، آبگرمکن و غیره به جای منبع تغذیه تک فاز، به منبع تغذیه سه فاز نیاز داریم. در خانه های معمولی (خانگی به عنوان مسکونی) ، ما بیشتر از منبع تغذیه تک فاز برای کارکردن روشنایی، فن، ماشین لباسشویی و غیره استفاده می کنیم. اما در برخی موارد مانند صنایع، موتورهای گشتاور بالا، ساختمان های چند طبقه و بزرگ (صنعتی با عنوان تجاری) ، منبع تغذیه سه فاز برای عملکرد و نگهداری سیستم های قدرت و ولتاژ بالا مورد نیاز است.

پنل برق ۳ فاز در مقابل تابلو برق تک فاز

تابلوهای برق تابلوهای توزیع هستند که تغذیه برق را در مدارهای مختلف و متعدد توزیع می کنند. مشاغل صنعتی به انرژی بیشتری نسبت به یک خانه مسکونی معمولی نیاز دارند تا بتوانند فعالیت خود را تقویت کنند. بنابراین، تابلوهای برق سه فاز بهترین انتخاب برای مشاغل تجاری و صنعتی هستند.

تغییر وضعیت استفاده از پنل الکتریکی تک فاز به مبدل تابلو برق سه فاز در ابتدا می تواند پرهزینه باشد، اما در طولانی مدت در هزینه شما صرفه جویی می کند. نیازهای تجاری به دلیل مواردی مانند واحدهای بزرگ تهویه مطبوع، لوازم بزرگ، رایانه های متعدد و حتی ماشین آلات صنعتی بسیار بیشتر است. در نتیجه، ساختمان های تجاری اغلب به تابلوهای برق ۳ فاز نیاز دارند. این پنل ها باعث می شوند که آمپرهای بالاتر با کارآیی بیشتری به ساختمان شما و با ولتاژ مناسب که تجهیزات شما نیاز دارند، برسد.

نحوه سیم کشی تابلوهای برق سه فاز

همان طور که گفتیم، در حالی که اکثر سیستم های الکتریکی مسکونی به منبع تغذیه تک فاز متکی هستند، برنامه های صنعتی و تجاری نیاز به سیستم های سه فاز برای ارائه ولتاژ بالا، لازم برای اهداف تولید در مقیاس بزرگ دارند. ( منبع تغذیه AC سه فاز )

سیستم های الکتریکی سه فاز به جای یک سیم برق مورد استفاده در سیستم های مسکونی از سه سیم برق استفاده می کنند.

ابزارهای مورد نیاز برای سیم کشی تابلوهای برق ۳ فاز:

  • قفل
  • پیچ گوشتی تخت
  • مگر (Megger)
  • برق شکن سه فاز
  • پنل برقی برای قطع کننده های سه فاز رتبه بندی شده است
  • استریپرهای سیم

صفحات الکتریکی سه فاز به دلیل سه سیم برق که در سیستم های سه فاز استفاده می شود با پانل های تک فاز متفاوت است.

قطع کننده اصلی را در جعبه شکن خاموش کنید، سپس آن را قفل کنید تا مانع از روشن شدن آن در هنگام کار روی مدار شوید. (این تنها در صورتی لازم است که مدار را به یک پنل سه فاز که قبلاً فعال است اضافه کنید.) اطمینان حاصل کنید که پنل برای قطع کننده های برق سه فاز درجه بندی شده است.

با استفاده از پیچ گوشتی صفحه پیچ شکن را جدا کرده، سپس پایانه های اصلی تغذیه را با Megger آزمایش کنید تا مطمئن شوید که برق خاموش است.

با استفاده از پیچ گوشتی یک سر، شکن سه فاز را در یکی از شکاف های شکن نصب کنید.( منبع تغذیه AC سه فاز )

سه سیم را از صفحه برق به دستگاهی که می خواهید برق به آن ارسال شود، منتقل کنید. انتهای سیم ها را با استفاده از نوارهای سیم بچسبانید، سپس هر یک از سه سیم را در یکی از سه شاخه شکن وارد کرده و با استفاده از یک پیچ گوشتی سر تخت آن ها را خاتمه دهید. نیازی به سیم خنثی نیست.

یک سیم زمین را از پنل به دستگاه الکتریکی منتقل کنید. انتهای سیم را با استفاده از نوارهای سیم بچسبانید، سپس سیم را با استفاده از یک پیچ گوشتی صاف روی نوار اتصال پنل خاتمه دهید. همین روند را برای مدارهای اضافی تکرار کنید.

با استفاده از یک پیچ گوشتی سرپوش، صفحه پانل را دوباره نصب کنید. پنل اکنون سیم دار است. تمام مدارها را به نقاط پایانی خود در دستگاه های برقی خاتمه دهید و مدارها و دستگاه ها را با Megger قبل از بازگرداندن قدرت آزمایش کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Enter Captcha Here : *

Reload Image